Rozmowa
Hej! Dziękuję Wam za dotychczasowe wsparcie i wiadomości dotyczące rozwoju bloga. To jest miód na moje serce, gdy widzę, że wprowadzacie wskazówki z tej strony do swojego życia.
Dziś przeczytacie artykuł, w którym zostanie poruszony temat rozmowy. Jej cech, jak zwykle przebiega oraz co najciekawsze – jak ją powinno się prowadzić.
Każdy z grubsza wie czym jest rozmowa. Można by jej definicję ubrać w robocze słowa: Wymiana informacji w sposób werbalny lub niewerbalny przynajmniej między dwoma osobami.
Jeśli nie wiesz jeszcze czym są werbalne i niewerbalne komunikaty – chętnie napiszę o tym kolejny artykuł.
Rozmawiamy ze sobą codziennie. Bezpośrednio lub przez komunikatory, takie jak rozmowa telefoniczna, czat w komunikatorach tekstowych czy wideorozmowy. Wymiana informacji może być na rozmaite tematy, od tych najpoważniejszych do najbardziej błahych. Jesteśmy jednostkami społecznymi i potrzebujemy wymieniać się problemami, spostrzeżeniami, tajemnicami i aktualnościami.
Ćwiczenie: Jak reagować
Przejdźmy do ćwiczenia.
Podczas spotkania rozmówca nie rozumie wyjaśnianych terminów. Gospodarz używa następujących słów: Matko boska. Jak można tego nie rozumieć. Czym ty byłeś robiony? Każdy w towarzystwie to ogarnia, tylko nie ty kretynie.
Czy uważasz, że gospodarz dobrze zareagował?
Oczywiście, że nie.
Nawet gdy inni się mylą, spraw, by mieli rację
Powyższa sytuacja bardzo dobrze opisuje podejście człowieka cierpliwego i wyrozumiałego. Osoby obserwujące będą patrzeć z podziwem, że mimo przeciwności gospodarz cechuje się kulturą i taktem. Do tego też będę Was zachęcał w pozostałych częściach tego bloga.
Zalety:
- Osoby cierpliwe i wyrozumiałe są odbierane jako atrakcyjne i pragniemy z nimi przebywać.
- Odbiorca, nawet jeśli nie rozumie tematu otrzymuje wsparcie i czuje się dobrze.
- Nadawca takiego komunikatu nie wzbudza poczucia niższości i motywuje wszystkich wokół.
- Przejmując na siebie ciężar wyjaśnienia prezentujemy siebie jako osobę szlachetną.
- Zmniejszaj presję z rozmówcy i likwidujesz poczucie winy.
Naturalnie możesz potraktować kogoś z góry, przez co Ty poczujesz się lepiej, a ktoś gorzej. Taka osoba jednak nie będzie chciała z Tobą przebywać. Dodatkową konsekwencją tej sytuacji jest fakt, że prowizorycznie pozytywne uczucie, którego doświadczysz w tej sytuacji będziesz chciał czuć częściej. A do tego musisz krzywdzić kolejne osoby. Wywoływanie wstydu lub niższości
Cel rozmowy
Dlatego niezwykle ważnym elementem udanej rozmowy jest uświadomienie sobie jej celu. Doskonale wiem, że idąc na spotkanie ze znajomym nie zastanawiamy się co wyniknie z tej rozmowy. Po prostu chcemy poplotkować, pośmiać się, wypić kawę i powiedzieć do zobaczenia. W niektórych sytuacjach jednak warto postawić sobie takie pytanie i zaobserwować dokąd dąży ta rozmowa
Przedstawię Ci teraz początki zdań i spróbuj dopasować je tak, aby brzmiały pozytywnie dla odbiorcy.
Zawsze zadziwia mnie…
- …twoja umiejętność przystawania przy swoim
- …sposób, w jaki mówisz to, co myślisz
- …twoje przywiązanie do raz obranych założeń
Odbieram Cię jako kobietę, która…
- …umie wykorzystać okazję
- …oczekuje od pracowników, by dali z siebie wszystko
- …nie zadowoli się ochłapem
- …potrafi zrozumieć innych
Łatwo zauważalne jest to, gdy…
- …okazujesz swoje niezadowolenie
- …dbasz o sprawy, niewidoczne na pierwszy rzut oka
- …jasno wyznaczasz granice
Wykropkowane punkty to są jedynie propozycje, które mają za zadanie przestawić Twój sposób myślenia na trochę inne tory, te bardziej pozytywne i niekonfliktowe.